22. marts 2021

 

Den franske markedsleder inden for Mad- og Facility Management, Sodexo, sælger sin danske virksomhed. Køberne er fire medlemmer af den nuværende ledelse i Danmark, og virksomheden fortsætter under navnet Serwiz – med samarbejde, transparens og innovation som nøgleord.

 

Snart står der Serwiz i stedet for Sodexo på arbejdstøjet hos mere end 600 Sodexo-medarbejdere i Danmark.

 

Fire ledende medarbejdere i den danske del af Sodexo har netop afsluttet forhandlingerne med moderselskabet i Frankrig – og købt de lokalt funderede aktiviteter, medarbejdere og kontrakter i Danmark ud af den franske markedsleder inden for Mad- og Facility Management, der med 420.000 medarbejdere er en af verdens største virksomheder. Købet har effekt fra 1. april. Sodexo fortsætter med at betjene sine globale, strategiske kunder i Danmark gennem et separat selskab.

 

– Vi har fået en helt unik mulighed for at overtage en god og sund forretning med fantastiske medarbejdere, fortæller Christian Lunner, der skifter titlen som Landedirektør ud med titlen som administrerende direktør, mens virksomheden i Danmark skifter navn fra Sodexo til Serwiz.

 

Med sig i ejerkredsen i Serwiz har Christian Lunner HR-direktør Kristine Weng Thorvildsen, finansdirektør Ulrika Øksenholt og direktør for Salg og Forretningsudvikling Louise Feldt. De er alle en del af Sodexo i dag og har mange års erfaring fra Facility Management-branchen.

 

En branche i forandring

Etableringen af Serwiz sker på et tidspunkt, hvor hele Facility Management-området er i forandring. Digitaliseringen er kun lige begyndt, og bæredygtighed og dokumentation bliver stadigt vigtigere. Derudover har COVID-19 ændret og accelereret en række grundlæggende præmisser.

 

– COVID-19-krisen har understreget, at forretning handler om både People, Planet og Profit. Hvordan supporterer vi eksempelvis virksomheder og medarbejdere, der arbejder hjemme? Og hvordan kan vi reducere og dokumentere klimapåvirkningen? Hele branchen skal til at redefinere sig selv, konstaterer Christian Lunner.

 

For Serwiz handler svarene om blandt andet agilitet, åbenhed og samarbejde. De vil tæt på de strategiske agendaer hos kunderne. Tæt på for at sikre, at medarbejderne trives og har det godt – hos kunderne og hos dem selv.

 

– Fremtiden skabes i et samarbejde. Ikke mindst med vores kunder. Vi vil gerne invitere vores kunder indenfor og dele vores tal. De må gerne være tæt på, hvad vi gør. Transparens giver tillid, understreger Christian Lunner.

 

Et solidt fundament – trods COVID-19

Som for mange andre virksomheder har COVID-19 påvirket det seneste år hos Sodexo i Danmark. Det gælder særligt serviceleverancer i Københavns Lufthavn, der blev påvirket af den lave rejseaktivitet.

 

Det er imidlertid ikke noget, der giver anledning til panderynker hos Christian Lunner eller de øvrige kolleger. Tværtimod.

 

– Den økonomiske COVID-19-øretæve er blevet taget, fordi vi reagerede hurtigt på COVID-19 pandemien. Vi står derfor stærkt positioneret til at agere i et marked, der forhåbentlig bevæger sig mod mere normale tilstande, forklarer Christian Lunner og fortsætter:

 

– Vi vil også fremover have et stærkt samarbejde med Sodexo, og vi starter med en arv, som vi er glade og stolte over at have med os. Vi har et stærkt fundament, dygtige og engagerede medarbejdere og masser af muligheder i et marked i forandring. Vi glæder os meget til at komme i gang.

 

– Pressemeddelelse slut –

 

Ønskes yderligere oplysninger om Serwiz, kan adm. direktør Christian Lunner kontaktes på telefon
+ 45 40 11 49 00.

 

Fakta: Serwiz:

  • bygger videre på Sodexos danske virksomhed, der blev etableret i 1997
  • får 600 medarbejdere i Danmark
  • ejes af Christian Lunner, Louise Feldt, Ulrika Øksenholt og Kristine Weng Thorvildsen
  • tilbyder alle services inden for facility management, herunder rengøring og kantinedrift
Læs flere nyheder her